Muut palvelut

Edellisillä sivuillamme mainittujen palveluiden lisäksi toimintakeskukset saattavat tarjota myös muunlaisia palveluita, kuten autokorjaamopalveluita sekä kirpputoritoimintaa. Lisäksi ne saattavat järjestää erilaisia tapahtumia. Kristillisten periaatteiden mukaan toimiva toimintakeskus saattaa järjestää esimerkiksi jumalanpalveluksia ja raamattutunteja tai Raamatun tutkimiseen keskittyviä kesäleirejä. Parhaimmillaan toimintakeskukset saattavat olla ainakin pienten paikkakuntien elämän keskuksia, jotka tarjoavat tekemistä ja kokemuksia monen ikäisille paikallisille asukkaille sekä houkuttelevat tämän lisäksi myös ulkopaikkakuntalaisia matkailijoita tai työporukoita. Monesti nimittäin toimintakeskukset sijaitsevat alueilla, joille on ominaista luonnonrauha ja mikäpä olisikaan otollisempi maaperä tuotteliaiden kokousten tai muiden työasioiden järjestämiselle. Tällä sivulla kerromme lisää niistä palveluista, joita toimintakeskuksissa saatetaan edellisillä sivuilla mainittujen palveluiden lisäksi tarjota. Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi autokorjaamopalvelut, kirpputoritoiminta sekä erilaisten tapahtumien järjestäminen. Yleensä toiminnan luonteeseen vaikuttaa runsaasti se, miltä arvopohjalta kyseinen toimintakeskus toimii.

Autokorjaamo

Osa toimintakeskuksista saattaa tarjota jopa erilaisia autokorjaamopalveluita. Kannattaa selvittää suoraan autokorjaamosta, millaisia palveluja on tarjolla ja mihin hintaan. Autonomistajille auton usein toistuva korjaustarve on tuttu juttu ja luotettavan autokorjaamon löytäminen on erittäin tärkeää. Pienellä paikkakunnalla autokorjaamopalveluiden valikoima ei välttämättä ole suuren suuri, jolloin toimintakeskuksen ylläpitämälle toiminnalle saattaa olla runsaastikin kysyntää – erityisesti, jos sen ylläpitämän autokorjaamon hinnat ovat kilpailukykyisiä myös lähialueiden autokorjaamoiden tarjoamien hintojen kanssa.

Kirpputorit

Osa toimintakeskuksista saattaa ylläpitää myös kirpputoreja. Näiden avulla voidaan kerätä rahaa esimerkiksi oman toiminnan ylläpitämiseen tai johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen. Kirpputoreille voi usein lahjoittaa itselle tarpeettomia hyväkuntoisia tavaroita ja tämä voikin olla hyvä keino kannattaa kyseistä toimintaa.
Kirpputoritoiminta on luontoystävällistä ja kierrättäminen kannattaa aina. Kirpputoreilta voi tehdä erinomaisia löytöjä, erityisesti pikkulapsille, joiden vaatteiden ja lelujen käyttöaika on usein melko lyhyt. Tällaiset lelut ja vaatteet on järkevää kierrättää lapselta toiselle. Samalla säästyy sekä rahaa että luonnonvaroja. Myös lasten kirjojen osalta on järkevää etsiä kirjoja kirpputoreilta, koska kirjoja voi löytää kirpputorilta hyväkuntoisina pikkurahalla. Kirjastojen ohella kirpputorit ovatkin oivia kohteita hankkia lapselle mielenkiintoista ja ikätasoista luettavaa luontoystävällisellä tavalla. Kirpputoritoiminta on erityisen kannatettavaa ja se on myös keino päästä eroon itselle tarpeettomiksi jääneistä hyväkuntoisista tavaroista. Samalla kirpputorit antavat tilaisuuden ansaita hieman ”ylimääräistä” rahaa, jonka voi käyttää vaikkapa johonkin hyväntekeväisyystarkoitukseen, kuten monet yhdistykset usein tekevät.

Joillakin kirpputoreilla on periaate, että ne kuljettavat myymättä jääneet, hyväkuntoiset vaatteet ja tavarat kohteisiin, joissa apua erityisesti tarvitaan. Tällainen kohde voi sijaita esimerkiksi rajan takana Venäjällä.

Tapahtumat

Toimintakeskukset saattavat järjestää myös erilaisia tapahtumia. Jos toimintakeskuksen toimintaperiaatteiden taustalla vaikuttaa kristillinen aate, saattaa toimintakeskus järjestää esimerkiksi jumalanpalveluksia ja raamattutunteja. Iltahartaudet saattavat myös kuulua tällaisen toimintakeskuksen tapahtumavalikoimaan.
Monet toimintakeskukset saattavat järjestää erilaisia leirejä. Näitä leirejä saatetaan järjestää eri-ikäisille lapsille ja nuorille. Leirit saattavat olla esimerkiksi taide-, musiikki- tai raamattuleirejä. Osa toimintakeskuksista järjestää leirejä myös kehitysvammaisille. Tällöin kannattaa selvittää etukäteen, kuinka itsenäisille kehitysvammaisille leiri on tarkoitettu. Monesti leirille osallistumisen ehtona voi olla se, että kehitysvammainen henkilö tulee toimeen melko itsenäisellä tavalla. Leirit voivat sisältää kovinkin erilaista ohjelmaa. Ohjelmaan saattavat kuulua niin leirinuotiot, erilaiset pelit ja leikit, orkesteri ja laulu, maalaaminen, onginta, uinti ja saunominen kuin monet muutkin aktiviteetit.

Toisinaan toimintakeskusten järjestämistä leireistä saattaa löytyä myös niin sanottuja yhdistelmäleirejä, joissa voi yhdistyä esimerkiksi teemat taide, musiikki ja Raamattu. Tällaiset leirit ovat erityisen monipuolisia ja tarjoavat monipuolista tekemistä sellaiselle henkilölle, joka on kiinnostunut monesta erilaisesta asiasta. Jos toimintakeskusten järjestämille leireille osallistuminen kiinnostaa, kannattaa selvittää leireille ilmoittautumiskäytännöt ja -ajat.